Friday, May 7, 2010

ujian dan pengukuran ISPU...

ABSTRAK


Kadar stres di kalangan mahaiswa universiti kian meningkat hingga mengancam tahap keselamatan dan keselesaan pembelajaran. Instrument Stres Pelajar Universiti dibina bertujuan untuk melihat kesahan dan keboleh percayaan Intrumen Stres Pelajar Universiti. Selain itu, ia juga bertujuan melihat sumber stres pelajar Universiti Malaysia Sabah. Jumlah sampel adalah sebanyak 176 orang pelajar tahun 3 aliran sastera Di Universiti Malaysia Sabah. Sampel yang dipilih daripada 5 buah sekolah aliran sastera iaitu Sekolah Psikologi dan Kerja Sosial (SPKS), Sekolah Sains Sosial (SSS), Sekolah Perniagaan dan Ekonomi (SPE), Sekolah Pengajian Seni (SPS) dan Sekolah Pendidikan dan Pembangunan Sosial (SPPS) di kampus induk Universiti Malaysia Sabah. Set soal selidik yang digunakan adalah pembinaan, pengujian dan penilaian Instrumen Stres Pelajar Universiti (ISPU) dengan aras keyakinan alpha 0.989 yang dianalisis menggunakan program SPSS. Soal selidik ini bertujuan untuk mendapatkan nilai kesahan dan keboleh percayaan serta sumber stres di kalangan pelajar universiti. Soal selidik mengandungi 3 bahagian iaitu bahagian A maklumat diri, bahagian B sumber Stres dan skala stres pelajar. Kajian mendapati bahawa pembinaan instrument ini sesuai digunakan untuk melihat dan menilai sumber stres yang dihadapi oleh pelajar universiti.





PENGENALAN
PENDAHULUAN
Menurut Rice (1999), stres dapat didefinisikan berdasarkan tiga aspek iaitu pertama merujuk kepada rangsangan peristiwa atau persekitaran yang menjadi penyebab seseorang individu merasa tertekan. Dengan kata lain ia boleh dianggap sebagai faktor luaran. Kedua, stres merujuk kepada gerak balas subjektif dan ia juga boleh dianggap sebagai faktor dalaman iaitu aspek mental. Proses emosi, defensive dan daya tindak stres berlaku dalam diri seseorang individu. Sesetengah proses dalaman ini menghasilkan kematangan fikiran dan ada juga menghasilkan ketegangan mental. Aspek ketiga merujuk kepada reaksi fizikal tubuh badan. Fungsi bagi reaksi fizikal ini merujuk kepada cara mengatasi stres melalui kaedah tingkah laku dan psikologikal. Keadaan stres yang kronik membawa maksud suatu keadaan negatif seperti merasa keletihan, penyakit dan kematian. Sementara keadaan positif merujuk kepada cabaran fisiologikal yang baik. Lahey (2001) mentakrifkan stres sebagai satu keadaan yang tidak selesa dan ancaman yang tidak sihat kepada seseorang individu. Menurut McNamara (2000) pula, stres merujuk kepada faktor dalaman individu, peristiwa luaran atau interaksi antara individu dengan persekitarannya.
Stres adalah sebahagian daripada masalah yang sering dihadapi oleh kita. Ia adalah satu perasaan yang dialami oleh seseorang individu apabila mengalami tekanan. Stres adalah tindakan tidak spesifik badan terhadap sebarang tuntutan misalnya, rangsangan dalaman seperti rangsangan kognitif atau rangsangan luaran seperti rangsangan persekitaran seperti suhu,kelembapan, kebisingan dan lain-lain (Hans selye,1930). Oleh yang demikian, stres adalah suatu tindak balas seseorang individu terhadap sesuatu keadaan atau suasana yang mengganggu serta memerlukan penyesuaian dari segi sistem tubuh badan atau pemikiran. Ia juga merujuk kepada keadaan dalaman individu yang dipersepsikan sebagai ancaman terhadap kesejahteraan fisiologi dan psikologi. Perangsang yang menyebabkan stres dikenali sebagai ‘stressor’.
Selain itu, stres juga merupakan ketegangan psikologi dan fizikal yang disebabkan oleh fizikal, emosi, sosial, ekonomi atau keadaan kerja yang susah untuk dikawal (Colman, 2006). Dalam kata lain, stres merupakan suatu cara badan manusia melindungi seseorang. Apabila ia melakukan sesuatu fungsinya, ia dapat membantu seseorang fokus, bertenaga, dan cergas. Dalam keadaan kecemasan, tekanan dapat menyelamatkan nyawa seseorang dan memberikan seseorang tenaga yang berlebihan untuk mempertahankan diri (Belmonte, 2008). Tambahan pula, tindak balas stres juga dapat memotivasikan seseorang untuk menghadapi suatu cabaran. Tekanan menyebabkan seseorang aktif semasa menyampaikan pembentangannya, atau membantu seseorang pelajar untuk bersedia untuk menghadapi sesuatu peperiksaan dengan lebih rela menonton televisyen.

Sorotan Kajian Lepas
Untuk mengetahui lebih lanjut tentang kajian ini, beberapa kajian lepas telah diperolehi bagi mendalamkan lagi ilmu pengetahuan pengkaji. Banyak kajian telah dijalankan untuk mengkaji reliabiliti, validiti dan kualiti instrumen stres yang dibentuk bagi tujuan-tujuan tertentu. Terdapat pelbagai kajian dari seluruh dunia yang membincangkan tentang kegunaan instrumen stres dalam mengkaji kebolehpercayaan dan kesahihan yang terhasil daripada instrumen stres yang dibentuk.

Suatu kajian telah dijalankan oleh French, Hulse, dan Trait (2003) telah menjalankan satu kajian terhadap 611 orang pelajar berumur 11 hingga 15 tahun (median 13) dari sekolah satu jantina dan sekolah campur di Perth, Australia. Perempuan berjumlah 336 orang (55%) dan selainnya adalah lelaki. Kajian ini bertujuan menguji ciri-ciri psikometrik pada alat kajian General Health Questionnaire (GHQ) dalam kalangan pelajar gred tujuh hingga 10, dan mensahihkan GHQ dengan ujian psikologikal yang lain. GHQ digunakan untuk mengukur kebimbangan atau anxieti, depresi, penghargaan kendiri, stres, generalized self-efficacy, keinginan sosial, dan perasaan negatif. Hasil kajian menunjukkan terdapatnya ketekalan dalaman yang baik (alfa 0.88). Perempuan mempunyai min skor GHQ-12 yang lebih tinggi berbanding lelaki ( F (1, 326) 15.0, k<0.001) dan skor meningkat selaras dengan gred sekolah bagi kedua-dua jantina ( F (3, 326) 4.2, k<0.01). Regresi Linear Berganda yang digunakan untuk tujuan analisis menunjukkan depresi, anxieti, penghargaan kendiri, dan stres merupakan peramal bebas yang signfikan pada skor GHQ. Instrumen GHQ-12 menunjukkan ciri-ciri struktur yang baik serta sesuai dikorelasikan dengan ujian pengukuran yang mempunyai tret yang berkaitan. Instrumen ini kelihatan mempunyai indeks yang sahih pada kesejahteraan psikologikal dalam populasi.

Menurut Ferlis, Rosnah & Lailawati (2006), alat kajian sumber stres pelajar adalah untuk mengukur sumber stres pelajar yang mengandungi 28 item. Ia mengandungi enam subskala iaitu sumber stres keluarga, sifat peribadi, perkembangan fizikal, rakan, akademik dan sumber stres pensyarah. Julat skor antara 28 hingga 112. Hasil pengujian kebolehpercayaan item-item yang terkandung dalam aspek sumber stres mendapati kesemua subskala menunjukkan tahap kebolehpercayaan yang baik iaitu dalam lingkungan antara 0.600 hingga 0.900.

Menurut Holmes & Rahe (2001), telah menjalankan kajian dengan instrumen skala stres pelajar (SSS) iaitu mengandungi 31 item yang mengukur stres berdasarkan peristiwa yang terjadi dalam tempoh enam bulan yang lalu. Markah bagi instrumen ini telah ditetapkan berdasarkan setiap peristiwa yang dialami oleh pelajar. Justeru, pelajar hanya perlu menanda pada peristiwa yang dialami sahaja. Item-item yang ditanda oleh pelajar kemudiannya dijumlahkan skornya untuk mendapatkan skor keseluruhan stres pelajar. Skor minimum bernilai 0 markah dan skor maksimum bernilai 1276 markah. Nilai alfa Cronbach yang dicatat pada instrumen ini adalah sederhana iaitu 0.648.

Kohn dan Frazer (1986) menyatakan pelajar universiti sering berhadapan dengan stres dalam menjalani kehidupan akibat daripada sumber stres seperti beban tugas yang diberikan oleh pensyarah, situasi kolej yang tertekan, masalah penyesuaian, konflik dan persaingan dalam pencapaian akademik. Pandangan Kohn dan Frazer selari dengan Yunus Mohd Noor (1984) (dlm. Mazni, Mohammad Haji-Yusuf and Sapora, 2004) yang menyatakan pelajar universiti di Malaysia terdiri daripada golongan elitis yang sentiasa menghadapi kegelisahan mengikut masa dan peringkat pengajian mereka dan mereka ini tidak pernah sampai ke garis tenteram. Mucowski (1984) membuktikan bahawa terdapat enam sebab utama yang mengganggu proses pembelajaran pelajar seperti rekod akademik yang tidak memuaskan, gangguan sosial dan interpersonal, krisis keluarga, tekanan kewangan, kekeliruan matlamat hidup dan keadaan yang sedang dialami seperti masalah kesihatan.



Dalam konteks universiti juga, pelajar universiti terutamanya mahasiswa tahun pertama cenderung mengalami stres (D’Zurilla and Sheedy, 1991) (dlm. Ferlis, Balan Rathakrishnan dan Rosnah Ismail, 2009) disebabkan peralihan daripada alam persekolahan kepada kehidupan baru di alam kampus yang penuh dengan cabaran yang boleh menyebabkan stres. Ini kerana semasa di kampus, mereka akan berdepan dengan suasana baru, belajar berdikari dan menyesuaikan diri dengan persekitaran sosial baru, mengurus diri sendiri seperti dalam hal urusan pembelajaran, kehidupan seharian, berkomunikasi, urusan kewangan, dan menguruskan masa dengan bijak. Suasana ini secara langsung dan tidak langsung merupakan faktor penyebab berlakunya stres dalam kalangan pelajar. Ditambah lagi stres untuk mendapatkan keputusan yang baik dalam peperiksaan, tugasan yang diberi oleh pensyarah, kemudahan pembelajaran dan keadaan bilik kuliah yang kurang selesa.

Menurut Suriani dan Suraini (2005) (dlm. Ferlis, Balan Rathakrishnan dan Rosnah Ismail, 2009), universiti merupakan fasa transisi bagi pelajar setelah pelajar tamat pengajian di peringkat sekolah menengah atas, matrikulasi atau diploma. Keadaan di universiti adalah berlainan dengan keadaan semasa berada di pangkuan keluarga. Pelajar perlu menghadiri kuliah sehingga waktu malam serta aktif dalam beberapa aktiviti di universiti iaitu sesetengah aktiviti dijalankan berterusan sehingga ke hujung minggu. Kerja-kerja kursus mesti disiapkan dalam jangka masa yang ditetapkan selain ujian dan peperiksaan. Situasi sebegini boleh menimbulkan stres dalam kalangan pelajar universiti. Melalui kajian yang telah dilakukan, Suriani dan Suaraini mendapati sumber stres akademik merupakan punca utama pelajar mengalami stres. Misalnya pelajar menyatakan mereka tidak cukup masa mengulangkaji, tidak dapat memberi tumpuan pada pelajaran, terlalu banyak tugasan, dan sukar memahami subjek yang diajar. Selain itu, sumber stres yang melibatkan pensyarah pula mendapati pelajar sering dikritik oleh pensyarah ketika kuliah, pensyarah tidak memberikan layanan adil dan pensyarah sering mencari kesalahan pelajar (dlm. Ferlis, Balan Rathakrishnan dan Rosnah Ismail, 2009).

Menurut kajian yang dijalankan oleh Merdiye Sendir dan Rengin Acaroglu (2007) menunjukan kajian yang dijalankan bagi melihat nilai validiti dan reabiliti ujian stres ke atas pelajar dalam bidang klinikal berkaitan pengalaman dan tingkah laku stres. Kajian dijalankan ke atas pelajar tahun akhir bagi bidang psikiatrik klinikal. Kajian yang dijalankan ini melihat ujian stres dan perubahan kepada pengalaman psikiatrik klinikal dalam bidang kejururawatan. Terdapat dua peringkat pemilihan subjek. Pemilihan yang pertama adalah terdiri daripada subjek kajian yang dipilih secara rawak daripada 12 subjek yang dipilih dari pelbagai program dan pemilihan kedua adalah pemilihan daripada 81 orang dari pelajar tahun akhir dalam bidang psikiatrik nursing. Alat kajian yang digunakan dalam kajian ini adalah set soal selidik yang diberi nama Clinikal Stress Questionnaire (CSQ). Kajian yang dijalankan menggunakan analisis skala likert yang terdapat 43 item bagi menilai pengalaman dan stres subjek. Hasil dapatan kajian yang menggunakan program SPPS ini menunjukan nilai yang diperolehi nilai validiti = 0.85 dan = 0.84. Manakala dapatan kajian bagi nilai ranged menunjukan nilai reliabiliti 0.66 dan 0.72. serta nilai validiti 0.77.

Ross, Niebling dan Heckett (1999) telah menjalankan kajian terhadap 100 orang pelajar kolej yang berbeza dari segi umur, jantina dan pengkhususan subjek utama di Universiti Midwestern. Alat ukur Student Stress Survey (SSS) telah digunakan bagi mengenalpasti punca utama stres berdasarkan 40 situasi yang berpotensi menyumbang kepada stres. Keputusan kajian menunjukkan bahawa faktor intrapersonal adalah penyebab utama stres yang kerapkali berlaku di kalangan pelajar. Antara lima faktor tertinggi yang menyebabkan stres di kalangan pelajar ialah perubahan tabiat tidur dan pemakanan, cuti semester, peningkatan bebanan kerja dan penerimaan tanggungjawab yang baru.

Kajian Ooi Yoon Phaik (2002) bertujuan mengetahui punca stres di kalangan pelajar Ijazah Sarjana Muda Kejuruteraan (Kimia), Fakulti Kejuruteraan Kimia & Kejuruteraan Sumber Asli dan Ijazah Sarjana Muda Sains Pendidikan (Kimia), Fakulti Pendidikan di Universiti Teknologi Malaysia. Dapatan kajian menunjukkan bahawa faktor persekitaran merupakan penyumbang utama stres pelajar berbanding faktor akademik, kewangan, keluarga, sosial dan intrapersonal. Tahap tekanan keseluruhan pelajar juga adalah rendah dan pada tahap kebimbangan yang sederhana. Manakala, terdapat perhubungan signifikan antara stres dengan pencapaian akademik serta tiada perbezaan signifikan dari segi tahap tekanan di kalangan pelajar mengikut tahun pengajian, jurusan yang diikuti serta jantina.






Permasalahan Kajian
Beberapa permasalahan kajian yang dilihat perlu dikaji dan diambil kira dalam penyelesaian penyelidikan ini. Permasalahan pertama berkaitan dengan item alat instrument iaitu berapakah bilangan item yang sesuai bagi pembinaan alat kajian bagi mencapai validiti yang tinggi. Bilangan item dapat menentukan nilai validiti sesebuah alat instrument itu tinggi atau rendah. Seterusnya permasalahan berkenaan apakah faktor-faktor yang dilihat mempengaruhi sumber stress bagi mendapatkan kebolehpercayaan alat kajian. sumber stress ini perlu dikira agar menapat kesahan alat kajian lebih jitu dan tepat. Dan permasalahan kajian yang terakhir diambil kira adalah adakah pembinaan item berkaitan dengan stress bagi merujuk kepada kesahan alat kajian. Melihat item yang perlu ada untuk menentukan stress yang dapat melihat kesahan alat kajian.

Tujuan kajian
Kajian ini dijalankan bertujuan mendapatkan maklumat kesahan keboleh percayaan alat kajian yang dibina. Beberapa aspek kajian yang dilihat dalam set instrumen ini bagi mendapatkan kesahan dan validiti alat kajian ISPU ini. Tujuan yang pertama adalah untuk mengetahui nilai validiti yang diperolehi daripada ujian yang dijalankan alat kajian ISPU. Kedua melihat bilangan item yang digunakan sesuai dan menilai kesahan alat kajian yang digunakan berdasarkan kepada ujian yang dijalankan. Tujuan yang terakhir adalah mengenalpasti sejauh mana pemilihan item yang diperolehi bersesuai dengan faktor stress dalam ISPU berkaitan dengan kajian yang dijalankan.











METODOLOGI

Pengenalan
Bab ini akan menerangkan bagaimana kaedah penyelidikan ini dijalankan dan menghuraikan kaedah yang digunakan oleh pengkaji untuk mendapatkan maklumat mengenai permasalahan-permasalahan dalam kajian ini. Prosedur-prosedur serta langkah-langkah yang telah diambil semasa merancang dan menjalankan penyelidikan juga dibincangkan dalam bab ini. Maklumat yang diperoleh ini adalah tertumpu kepada borang soal selidik. Antara perkara-perkara yang dihuraikan dalam bab ini ialah reka bentuk kajian, subjek kajian, tempat kajian, alat kajian, cara permarkatan, tatacara kajian dan analisis data.

Reka Bentuk Kajian
Reka bentuk kajian yang digunakan ialah kaedah tinjauan yang menggunakan soal selidik. Pengkaji menggunakan kaedah soal selidik di mana responden diberi borang soal selidik yang mengandungi arahan dan soalan yang lengkap serta mudah difahami. Subjek diberi masa yang secukupnya untuk mengisi borang soal selidik yang diedarkan.

Kaedah ini digunakan kerana merasakan ia merupakan satu kaedah yang baik untuk memperoleh maklumat mengenai keadaan pelajar yang dapat mempengaruhi tahap stres bergantung pada keadaan pelajar. Secara tidak langsung, ia dapat membantu menghasilkan gambaran yang jelas mengenai fenomena stres di kalangan pelajar.

Subjek Kajian
Kajian ini telah dijalankan ke atas pelajar tahun tiga aliran sastera kampus induk Universiti Malaysia Sabah, Kota Kinabalu. Seramai 200 orang pelajar telah dipilih secara rawak dan sampel bertujuan. Subjek terdiri daripada pelbagai latar belakang agama, budaya, jantina dan keluarga. Seramai 192 orang subjek adalah terdiri daripada pelajar tahun tiga sekolah psikologi merupakan sampel bertujuan dan selebihnya iaitu 8 orang subjek dipilih secara rawak dari pelbagai program dan sekolah aliran sastera.



Tempat Kajian
Tempat kajian yang dipilih berdasarkan tujuan kajian iaitu untuk pengujian kebolehpercayaan dan kesahan ISPU di kalangan pelajar Sekolah Psikologi dan Kerja Sosial. Oleh itu, tempat kajian yang dipilih oleh pengkaji adalah sekolah aliran sastera di kampus induk Universiti Malaysia Sabah, Kota Kinabalu.

Alat Kajian
Alat kajian yang digunakan ialah borang soal selidik yang mana borang tersebut diberikan kepada responden untuk mendapat jawapan bagi persoalan yang wujud. Instrument Stres Pelajar Universiti (ISPU) digunakan bagi mengukur tahap stres pelajar. Instrumen ini digunakan untuk mengukur stres pelajar universiti di mana antara sumber stres yang menyebabkan stres dalam kalangan pelajar universiti termasuklah daripada pensyarah, rakan-rakan, pihak pengurusan universiti, kolej kediaman, kuliah, tugasan, keluarga, kewangan, persekitaran dan sebagainya. Instrument ini merangkumi 4 item yang utama iaitu item-item bagi mengukur sumber stres, item-item bagi mengukur simptom stres, item-item bagi mengukur strategi daya tindak dan item-item bagi memperihal profil demografi. Namun bagi tujuan ini, ianya hanya menggunakan item-item bagi mengukur sumber stres dan item-item bagi memperihal profil demografi sahaja.

ISPU merupakan satu instrument soal selidik yang telah dicipta oleh En. Ferlis bin Hj Bohari dan rakan-rakannya yang lain termasuk Prof. Dr. Rosnah Ismail, Prof. Dr. Vincent Pang, Dr. Balanrathakrishnan dan Pn. Lailawati bt. Madlan. Beliau juga merupakan seorang pensyarah bagi subjek Ujian dan Pengukuran Psikologi di Sekolah Psikologi dan Kerja Sosial Universiti Malaysia Sabah. ISPU mempunyai sebanyak 200 item yang mana item-item tersebut untuk menguji sumber stres pelajar universiti. Di antara stressor pelajar yang mungkin mempengaruhi stres pelajar adalah seperti perkhidmatan bas untuk pergi ke kuliah lambat sampai, lambat mendapat pinjaman atau biasiswa, duit tidak mencukupi untuk belanja harian, mempelajari subjek yang sukar, dan putus cinta. Nilai yang tertinggi dalam instrument ini iaitu 5 × 200 = 1000 dan nilai yang paling rendah ialah 1 × 200 = 200.



Instrumen ISPU mengandungi sebanyak 2 bahagian utama. Bahagian pertama ialah bahagian A yang berkaitan dengan maklumat diri responden (pelajar universiti). Bahagian ini mempunyai item-item yang memperihal profil demografi responden seperti jantina, etnik, umur, agama, dan PNGK/PNGS. Bahagian kedua ialah bahagian B iaitu berkaitan dengan sumber stres pelajar (stressor) di mana soalan yang dikemukakan pada bahagian ini memperihalkan tentang sumber, punca, faktor penyebab kepada stres pelajar universiti, contohnya daripada rakan-rakan, pensyarah, kolej, tugasan, kuliah, keluarga, kewangan, persekitaran dan sebagainya. Responden diminta menjawab soalan pada skala 5 likert yang disediakan untuk ditanda yang mana berkaitan dengan responden tersebut. Jawapan pada skala 5 likert itu ialah; 1) tidak sama sekali menyebabkab stres, 2) menyebabkan sedikit stres, 3) menyebabkan sederhana stres, 4) menyebabkan stres dan, 5) sangat menyebabkan stres. Jawapan ini menggunakan skala menaik di mana semakin tinggi skala, semakin tinggi juga ia menyebabkan stres.

Selain alat kajian Instrumen Stres Pelajar Universiti (ISPU), Skala Stres Pelajar (Student Stress Scale,SSS) juga digunakan. Alat kajian ini telah dicipta oleh Insel dan Roth pada tahun 1958 merangkumi item-item yang mengukur stres pelajar. Instrumen ini mengandungi 31 item yang mengukur stres berdasarkan peristiwa yang terjadi dalam tempoh enam bulan kebelakang. Markah bagi instrumen ini telah ditetapkan berdasarkan setiap peristiwa yang dialami pelajar. Justeru, pelajar hanya perlu menanda pada peristiwa yang dialami sahaja. Item-item yang ditanda oleh pelajar kemudiannya dijumlahkan skornya untuk mendapatkan skor keseluruhan stres pelajar. Skor minimum bernilai 0 markah dan skor maksimum bernilai 1276 markah. Pelajar yang mencatat skor yang tinggi menunjukkan tahap stres yang tinggi, manakala jumlah skor yang semakin rendah menandakan tahap stres yang rendah. Nilai alfa Cronbach yang dicatat pada instrumen ini adalah sederhana iaitu 0.701. Jadual 2 menunjukkan ringkasan pengkategorian bagi jumlah skor dan tahap stres Student Stress Scale.

Jadual 1: Jumlah skor dan kategori tahap stres pelajar
Jumlah Skor Tahap Stres Tahap stress
1. Skor 150 ke bawah Mengalami risiko stres yang rendah
2. Skor 150 – 300 Mengalami risiko stres yang sederhana
3. Skor 300 ke atas Mengalami simptom kemurungan yang serius jika pelajar tidak mempraktikkan kaedah pengurusan stres
Tatacara Kajian
Kajian ini telah dijalankan pada semester pertama sesi 2009/2010 dengan beberapa peringkat untuk menguji dan menilai alat kajian ISPU ini. Peringkat tersebut adalah pengedaran set soal selidik kepada pelajar atau subjek untuk dilengkapkan butiran-butiran dan item-item dalam kedua-dua instrumen. Penyelidik akan memberi arahan cara menjawab soal selidik dan setiap responden diberi masa dalam anggaran 20 hingga 30 minit untuk menjawab borang soal selidik tersebut. Soal selidik yang lengkap diisi akan dikutip oleh para penyelidik atau responden sendiri menyerahkannya kepada penyelidik. Seterusnya, data yang diperolehi daripada semua responden tersebut akan dimasukkan ke dalam SPSS bagi tujuan menganalisis data tersebut. Hasil analisis data daripada SPSS akan menentukan sama ada ISPU mempunyai reliabiliti dan validiti yang tinggi dalam mengukur sumber stres (stressor) pelajar universiti, dan mengkaji skala stres pelajar dengan menggunakan data yang ada pada borang soal selidik SSS.

Akhir sekali, perbincangan mengenai hasil keputusan dirumuskan dan dibandingkan dengan kajian-kajian lepas yang berkaitan, membuat kesimpulan terhadap dapatan kajian, menerangkan implikasi kajian sama ada terhadap individu atau organisasi serta penyelidik akan mengemukan cadangan hasil daripada kajian yang dijalankan ini.

Analisis Data
Kajian ini dianalisis menggunakan program SPSS versi 15.0. Kajian ini melibatkan empat set analisis iaitu, pertama, statistik deskriptif, kedua adalah reliabiliti atau kebolehpercayaan ketekalan dalaman diuji melalui kaedah pekali alfa Cronbach dan split-half (bahagi dua). Seterusnya adalah set analisis validiti atau kesahan kajian yang mana ia dibahagi kepada analisis faktor dan konvergen validiti. Akhir sekali adalah kualiti item instrumen kajian ini iaitu antara item-item dan item dengan jumlah item-item tersebut.







KEPUTUSAN

Pengenalan
Bab ini akan menunjukkan hasil analisis alat kajian instrumen stres pelajar universiti (ISPU) dan sumber stres pelajar (SSS) menggunakan SPSS versi 15.0. Hasil analisis menunjukkan empat pengukuran dengan metod tersendiri yang dijalankan iaitu reliabiliti, validiti dan kualiti item alat kajian ISPU dan SSS yang digunakan oleh pengkaji.

KEPUTUSAN DESKRIPTIF
Berdasarkan analisis deskriptif, menunjukkan keseluruhan sampel (N=200), seramai 38 (19%) merupakan sampel lelaki, manakala perempuan adalah seramai 162 (81%). Manakala pemeringkatan umur yang terlibat dalam pengujian ini terdiri daripada 20 hingga 27. Pelajar yang berumur antara 20-24 adalah seramai 196 (98%), dan pelajar yang berumur 25-27 adalah seramai 4 (2%). Pembolehubah agama pula terdiri daripada empat agama yang iaitu Islam seramai 138 (69%), Kristian seramai 30 (15.0%), Buddha seramai 26 (13%) dan Hindu seramai 6 (3%). Tahun pengajian pula diletakkan sebagai pembolehubah yang keempat dalam analisis diskriptif iaitu terdiri daripada tahun 2 iaitu hanya 1 (.5%), tahun 3 seramai 198 (99%) dan tahun 4 hanya 1 (.5%). Kajian ini tertumpu kepada pelajar tahun tiga sahaja tetapi terdapat ralat sampel iaitu 1 sampel dari pelajar tahun 2 dan 1 sampel dari pelajar tahun 4 walau bagaimanapun analisis kajian ini tetap dilakukan keatas 200 subjek kajian tersebut.













Jadual 1: Profil Latar Belakang Subjek Kajian ( N= 200 orang )
Pembolehubah Frekuensi Peratus(%)
Jantina Lelaki
Perempuan
38
162 19.0
81.0
Umur 20 - 24 tahun
25 - 27 tahun
196
4 98.0
2.0
Agama Islam
Kristian
Buddha
Hindu
138
30
26
6
69.0
15.0
13.0
3.0
Tahun pengajian
Tahun 2
Tahun 3
Tahun 4
1
198
1

0.5
99.0
0.5

Reliabiliti Alpha Cronbach terhadap ISPU dan SSS
Kajian ini menguji reliabiliti alat kajian ISPU dan SSS dengan menggunakan kaedah pekali Alpha Cronbach. Hasil analisis dapat dilihat pada Jadual 2 di bawah.

Jadual 2 : Pekali Alpha Cronbach ISPU, SSS dan jantina

Kompenen Skala Alpha Cronbach

ISPU .991
SSS .701
Lelaki .990
Perempuan .991

Berdasarkan jadual 2, analisis reliabiliti dengan menggunakan kaedah pekali Alpha Cronbach ke atas alat kajian Instrument Stres Pelajar Universiti (ISPU) yang mengukur stres pelajar menunjukkan tahap reliabiliti atau kebolehpercayaan keseluruhan yang baik (a = .991). Manakala skala stres pelajar (SSS) mempunyai tahap kebolehpercayaan yang sederhana iaitu dengan nilai (a = .701). Oleh itu, alat kajian ISPU mempunyai reliabiliti yang lebih baik berbanding SSS. Dalam pada itu pekali alpha yang diperoleh oleh lelaki (a=.990) dan nilai yang diperoleh oleh perempuan pula (a=.991).
Reliabiliti Split-Half terhadap ISPU dan SSS
Kajian ini menguji reliabiliti alat kajian ISPU dan SSS dengan menggunakan kaedah pekali Split-Half. Hasil analisis dapat dilihat pada Jadual 3 di bawah.

Jadual 3 : Pekali Split-Half ISPU, SSS dan jantina

Kompenen Skala Split-Half

ISPU .958
SSS .600
Lelaki .965
Perempuan .956


Jadual 3 menunjukkan nilai split-half terhadap ISPU dan SSS. Bagi penilaian dengan menggunakan kaedah split-half pula menunjukkan nilai keboleh percayaan yang terdapat pada ISPU juga baik (.958 ). Manakala item yang diperoleh terhadap SSS pula adalah (.600). Nilai yang diperoleh oleh skala SSS adalah lemah jika dibandingkan dengan ISPU. Dalam pada itu pekali alpha yang diperoleh oleh lelaki (.965) dan nilai yang diperoleh oleh perempuan pula (.956).

Validiti Konstruk Alat Kajian Instrumen Stres Pelajar Universiti (ISPU) : kaedah analisis faktor
Kaedah yang digunakan bagi analisis faktor atau principal component dan varimax rotation telah dijalankan dan kaedah ini digunakan bagi melihat validiti alat kajian ISPU. Terdapat satu syaratyang ditetapkan bagi faktor analisisyang mana bagi mendapatkan struktur paling sesuai adalah nilai Eigen mestilah melebihi satu dan peratus varians mestilah sama atau lebih daripada sepuluh peratus, maka pengkaji mendapati satu faktor sahaja yang memenuhi syarat tersebut.










Jadual 4 : Jumlah Purata Bebanan

Faktor Nilai Eigen Peratus Varians (%)

1 27.982 13.991
2 20.269 10.135
3 16.659 8.330
4 15.395 7.697
5 12.905 6.453
6 6.161 3.080
7 4.488 2.244
8 3.580 1.790
9 3.107 1.554
10 3.048 1.524

Merujuk kepada Jadual 4, keputusan analisis faktor menunjukkan sepuluh faktor yang dihasilkan, namun hanya terdapat dua faktor yang memenuhi kriteria yang ditetapkan iaitu Eigenvalue melebihi empat dan peratusan varians sama dengan atau lebih besar daripada 10 peratus. Nilai yang digunakan untuk menentukan item yang signifikan untuk mengukur sesuatu faktor adalah nilai loadingnya adalah sama dengan atau lebih besar daripada .40. Item-item yang mengukur setiap faktor ditunjukan dalam Jadual 5.
Jadual 5 : Faktor Analisis Bagi Alat Kajian Instrumen Stres Pelajar Universiti (ISPU).
Item Kandungan
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
str0040 .822
str0043 .780
str0039 .776
str0068 .774
str0195 .762
str0088 .758
str0064 .749
str0192 .732
str0089 .727
str0196 .714
str0041 .711
str0044 .690
str0045 .671
str0197 .664
str0190 .648
str0101 .642
str0145 .635
str0191 .632
str0058 .619
str0013 .606
str0031 .598
str0091 .597
str0086 .584
str0067 .583
str0188 .573
str0116 .570
str0047 .568
str0055 .565
str0152 .564 .428
str0085 .561
str0200 .557
str0038 .556
str0048 .548
str0159 .531
str0099 .528
str0032 .523
str0161 .521
str0140 .517
str0033 .516
str0162 .503 .437
str0065 .495
str0020 .485
str0061 .458
str0090 .446
str0007 .441
str0142 .438
str0141 .415
str0160 .415
str0169 .412
str0054 .405
str0037
str0053
str0022
str0008
str0150
str0023
str0082 .740
str0176 .728
str0072 .673
str0171 .670
str0135 .666
str0078 .660
str0083 .643
str0094 .627
str0163 .618
str0069 .617
str0062 .611
str0175 .610
str0168 .589
str0174 .581
str0095 .569
str0081 .568
str0172 .565
str0105 .564
str0084 .562
str0077 .550
str0096 .541
str0173 .538 .482
str0106 .530
str0075 .495
str0109 .488
str0153 .468 .465
str0059 .462
str0098 .443 .443
str0180 .432 .408
str0076 .432
str0011 .427
str0103 .410
str0137 .407
str0185
str0057
str0060
str0004
str0051 .684
str0036 .642
str0056 .632
str0024 .612
str0009 .607
str0012 .591
str0006 .589
str0018 .585
str0025 .580
str0097 .576
str0010 .569
str0049 .568
str0052 .550
str0035 .529
str0093 .513
str0079 .400 .512
str0066 .512
str0050 .467 .507
str0073 .502
str0187 .491
str0030 .472
str0107 .460
str0016 .458
str0080 .453
str0029 .447
str0092 .445
str0014 .440
str0026 .432
str0131
str0015
str0074
str0017
str0003
str0165 .641
str0154 .538
str0155 .536
str0167 .531
str0177 .529
str0166 .512
str0189 .419 .507
str0001 .498
str0143 .496
str0158 .496
str0133 .495
str0019 .479
str0164 .470 .478
str0178 .477
str0198 .471
str0149 .455 .416
str0139 .455
str0132 .448
str0147 .445
str0182 .443
str0170 .411 .440
str0087 .422
str0134 .418
str0138 .417
str0063 .412
str0181 .406
str0186
str0021
str0199
str0070
str0071
str0157
str0125 .699
str0122 .658
str0127 .643
str0123 .599
str0129 .597
str0128 .575
str0124 .411 .566
str0108 .556
str0126 .453 .525
str0130 .466
str0184 .422 .463
str0120 .460
str0121 .455
str0111 .427
str0100 .415
str0112 .411
str0136 .406
str0148 .402
str0119 .402
str0115
str0194
str0110
str0114
str0104
str0117 .695
str0028 .664
str0102 .597
str0118 .476
str0193 .418
str0005 .407
str0113
str0151 .418 .497
str0146 .469 .496
str0183 .418
str0027 .417
str0144 .406
str0034 .452
str0046
str0002 .478
str0042 .418
str0179 .433
str0156

Analisis faktor dijalankan untuk membuktikan kesahan alat kajian ISPU. Analisis ini perlu agar ia dapat memperlihatkan berapa dan apakah faktor penyumbang kepada jumlah stres yang dialami oleh pelajar universiti yang dikaji. Analisis faktor ini juga membenarkan pengkaji untuk membuat satu kesimpulan yang jelas tentang sumber atau penyumbang kepada stres yang dialami oleh pelajar Universiti Malaysia Sabah khususnya. Jadual 6 di bawah menunjukkan jumlah dan faktor serta item yang terlibat dalam mempengaruhi stres pelajar ke atas kajian yang telah dijalankan.

Jadual 6 : Faktor kepada stres pelajar

Faktor Jumlah Item Item
Keluarga 50
40, 43, 39, 68, 195, 88, 64, 192, 89, 196, 41, 44, 45, 197, 190, 101, 145, 191, 58, 13, 31, 91, 86, 67, 188, 116, 47, 55, 152, 85, 200, 38, 48, 159, 99, 32, 161, 140, 33, 162, 65, 20, 61, 90, 7, 142, 141, 160, 169, 54


Tugasan dan Akademik
33
82, 176, 72, 171, 135, 78, 83, 94, 163, 69, 62, 175, 168, 174, 95, 81, 172, 105, 84, 77, 96, 173, 106, 75, 109, 153, 59, 98, 180, 76, 11, 103, 137

Kemudahan dan
Perkhidmatan
28
51, 36, 56, 24, 9, 12, 6, 18, 25, 97, 10, 49, 52, 35, 93, 79, 66, 50, 73, 187, 30, 107, 16, 80, 29, 92, 14, 26

Peribadi 26
165, 154, 155, 167, 177, 166, 189, 1, 143, 158, 133, 19, 164, 178, 198, 149, 139, 132, 147, 182, 170, 87, 134, 138, 63, 181

Pensyarah 19
125, 122, 127, 123, 129, 128, 124, 108, 126, 130, 184, 120, 121, 111, 100, 112, 136, 148, 119

Bahasa Pembelajaran 6 117, 28, 102, 118, 193, 5
Kebersihan 5
151, 146, 183, 27, 144



Setelah dianalisis data yang diperolehi, mendapati bahawa terdapat tujuh faktor utama penyumbang kepada stres pelajar. Faktor tersebut terdiri daripada keluarga, tugasan dan akademik, kemudahan dan perkhidmatan, peribadi, pensyarah, bahasa pembelajaran dan kebersihan. Bagi faktor pertama, mempunyai 50 item yang mengaitkan perkara berkaitan masalah keluarga. Faktor kedua mempunyai 33 item, faktor ketiga mengandungi 28 item, faktor keempat mengandungi 26, faktor kelima mengandungi 19 item manakala faktor keenam pula 6 item.

Setelah diteliti dan disemak item-item yang terkelopmpok dalam faktor ini, didapati item-item ini mengukur sumber stres berkaitan keluarga. Dengan itu, faktor ini dinamakan sebagai sub skala keluarga. sebagai contoh, item 40 “ibu bapa telah bercerai” merupakan item yang menunjukkan masalah dalam keluarga pelajar, item 43 “Ibu bapa saya kuat marah” merupakan item yang mengukur gaya keibubapaan.

Bagi faktor kedua terbanyak adalah tugasan dan akademik iaitu dengan 32 item. Setelah diteliti dan disemak, didapati item-item ini mengukur sumber stres tugasan dan akademik. Antara perkara yang berkaitan dengan tugasan dan akademik adalah seperti item 82 iaitu “kurang persediaan menghadapi ujian/ peperiksaan” , item 11 “Bebanan tugasan yang banyak” dan item 59 “Keinginan dan kesukaran untuk mencapai PNGK sekurang-kurangnya 3.00” merupakan item yang mengukur sumber stres yang berkaitan dengan tugasan dan akademik.

Seterusnya, faktor ketiga adalah perkara yang berkaitan dengan kemudahan dan perkhidmatan pelajar. Sebanyak 28 item yang mengaitkan hal tersebut sama ada dalam kemudahan mahupun perkhidmatan. Sebagai contoh, item 9 “Bas ke kuliah tidak selesa”, dan item 79 “Ketiadaan aip paip di kolej” merupakan item yang mengukur sumber stres yang berkaitan dengan kemudahan dan perkhidmatan di universiti.
Faktor keempat mengandungi 26 item. Item-item ini diteliti dan disemak. Didapati item-item dalam faktor ini mengukur sumber stres peribadi pelajar. Dengan demikian, faktor ini dinamakan sebagai sub skala sumber stres peribadi. Sebagai contoh, item 165 “Kuat Cemburu”, item 154 “saya ialah seorang yang mudah dipengaruhi oelh orang di sekeliling” dan item 167 “Sukar menyesuaikan diri dengan persekitaran baru” merupakan item yang mengukur sumber stres yang berkaitan dengan peribadi bagi seseorang pelajar universiti.

Faktor kelima mengandungi 19 item. Setelah diteliti dan disemak, item-item yang terkelompok dalam faktor ini didapati mengukur sumber stres daripada pensyarah. Dengan demikian, faktor ini dinamakan sebagai sub skala sumber stres pensyarah. Sebagai contoh, item 125 “Pensyarah sukar dibawa berbincang” , item 126 “Pensyarah terlalu banyak memberi tugasan” dan item 184 “Staf pentadbiran tidak melayan pelajar ketika berurusan di kaunter” merupakan item yang mengukur sumber stres yang berkaitan dengan pensyarah dan pekerja di universiti.

Faktor keenam pula adalah sumber stres dari bahasa pembelajaran di universiti. Ini kerana setelah diteliti dan disemak sebanyak 6 item tersebut benar-benar berkaitan dengannya. Antara item yang menunjukkan ia adalah sumber stres dari bahasa pembelajaran adalah item 5 “bahan rujukan di perpustakaan kurang”, item 28 “buku akademik dalam Bahasa Inggeris” dan item 102 “ketiadaan buku rujukan dalam Bahasa Melayu” merupakan item-item yang mengukur sumber stres pelajar mengenai bahasa bahan untuk pembelajaran mereka.

Faktor terakhir adalah berkaitan faktor kebersihan yang mana subskala ini menyubang sebanyak 5 item. Sebagai contooh item 151 “rakan serumah tidak menjaga kebersihan”, dan 183 “sikap rakan yang tidak menjaga kebersihan bilik/ rumah” merupakan item yang mengukur sumber stres faktor kebersihan.

Setelah analisis faktor dilakukan terdapat beberapa item yang tidak termasuk di mana-mana sub-skala. Setelah disemak terdapat 29 item yang tidak termasuk mana-mana faktor atau sub-skala iaitu item nombor 3, 4, 8, 15, 17, 21, 22, 23, 37, 46, 53, 57, 60, 70, 71, 74, 104, 110, 113, 114, 115, 131, 150, 156, 157, 185, 186, 194 dan 199. Item-item ini tidak termasuk dalam mana-mana kumpulan kerana ianya tidak mengukur mana-mana faktor yang sedia ada secara signifikan.

Jadual 7 : Nilai Reliabiliti setiap komponen

Faktor Nilai Alpha Cronbach Jumlah Item
1 .978 50 2 .966 33 3 .951 28 4 .952 26 5 .952 19 6 .875 6 7 .849 5

Jadual 7 menunjukkan kebolehpercayaan nilai Alpha Cronbach berdasarkan setiap faktor dalam subskala Item Instrumen Stres Pelajar Universiti bagi komponen 1 adalah .978 ; komponen 2 pula mencatatkan nilai alpha ialah .966; manakala komponen 3 nilai alpha ialah .951 ; komponen 4 pula mencatatkan nilainya .952 ; nilai untuk komponen 5 ialah .952 ; seterusnya komponen 6 pula nilainya ialah .875; dan komponen 7 mencatatkan nilai .849. Berdasarkan nilai alpha tersebut, dapat disimpulkan bahawa semua item dalam soal selidik ini mempunyai tahap kebolehpercayaan adalah tinggi.













Penilaian validiti Konstruk ISPU antara jumlah item setiap faktor
Jadual 8 : Hasil Penilaian Validiti ISPU mengunakan interkorelasi antara 7 subskala.
Keluarga Tugasan & Akademik Kemudahan &
Perkhidmatan
Peribadi Pensyarah Bahasa Pembelajaran Kebersihan
Keluarga 1

Tugasan & .654 1
Akademik

Kemudahan &
Perkhidmatan
.647 .713 1
Peribadi .793 .757 .705 1

Pensyarah .713 .777 .761 .744 1

Bahasa .551 .657 .589 .614 .642 1
Pembelajaran

Kebersihan .729 .631 .609 .700 .683 .509 1

N= 200, ** k < .001

Jadual 8 merupakan hasil penilaian validiti ISPU dengan mengunakan interkorelasi antara 7 subskala. Matrik korelasi bagi subskala ISPU menunjukkan ukuran-ukuran mempunyai validiti yang baik. Ini boleh dibuktikan dengan hasil korelasi yang positif bagi semua subskala ISPU dalam bahagian masing-masing. Validiti yang baik adalah apabila terdapat korelasi yang tinggi antara subskala yang releven yang diukur oleh interkorelasi. Ini boleh dibuktikan dengan hasil korelasi di antara semua skala adalah tinggi dan positif. Sebagai contoh hubungan antara faktor persekitaran dan keluarga iaitu .793**.




Jadual 9 : Korelasi Instrumen Stres Pelajar Universiti (ISPU) Dan Skala Stres Pelajar (SSS)
Jumlah Item r Signifikan (2 arah)
Instrumen Stres Pelajar (ISPU) 200 0.314** .000
Skala Stres Pelajar (SSS) 200 0.314** .000
*k≤ . 01

Bagi menilai hubungan di antara alat kajian Instrumen Stres Pelajar Universiti (ISPU) dan alat kajian Skala Stres Pelajar (SSS) kaedah korelasi telah digunakan. Jadual 9 menunjukkan hasil korelasi mempunyai hubungan positif yang lemah tetapi signifikan (r=.314, k<.01).

Analisis Item Bagi Sub Skala Instrumen Stres Pelajar Universiti (ISPU)
Dalam menilai kualiti item, metod yang digunakan adalah kolerasi item keseluruhan. Kriteria yang digunakan untuk menentukan atau memilih item yang mengukur satu-satu sub skala adalah di mana item kolerasinya adalah sama dengan atau lebih besar daripada .40. Hasil analisis ditunjukan dalam Jadual 10

Jadual 10 : Hasil Analisis Item Bagi Sub Skala Keluarga

Item Pekali Korelasi Item Keseluruhan Nilai Alpha Cronbach Jika Item Disingkirkan
str0040 .741 .978
str0043 .769 .978
str0039 .772 .978
str0068 .743 .978
str0195 .760 .978
str0088 .801 .978
str0064 .754 .978
str0192 .739 .978
str0089 .794 .978
str0196 .676 .978
str0041 .727 .978
str0044 .704 .978
str0045 .720 .978
str0197 .734 .978
str0191 .714 .978
str0101 .679 .978
str0145 .696 .978
str0058 .683 .978
str0013 .685 .978
str0031 .683 .978
str0091 .689 .978
str0086 .689 .978
str0067 .659 .978
str0188 .728 .978
str0116 .734 .978
str0047 .691 .978
str0055 .639 .978
str0152 .685 .978
str0085 .696 .978
str0200 .713 .978
str0038 .662 .978
str0048 .623 .978
str0159 .631 .978
str0099 .648 .978
str0032 .625 .978
str0161 .670 .978
str0140 .661 .978
str0033 .644 .978
str0162 .666 .978
str0065 .627 .978
str0020 .615 .978
str0061 .630 .978
str0090 .539 .978
str0007 .587 .978
str0142 .605 .978
str0141 .635 .978
str0160 .606 .978
str0169 .561 .978
str0054 .632 .978
str0190 .696 .978


Merujuk kepada item keseluruhan yang terdapat dalam sub skala sumber stres keluarga, didapati keseluruhan item dalam sub skala ini memenuhi kriteria yang ditetapkan iaitu nilai loadingnya adalah sama denga atau lebih besar daripada .40 dan item-item ini boleh mengukur atau mewakili sub skala sumber stres keluarga.




Jadual 10 : Hasil Analisis Item Bagi Sub Skala Tugasan & Akademik

ITEM PEKALI KORELASI ITEM KESELURUHAN NILAI ALPHA CRONBACH JIKA ITEM DISINGKIRKAN
str0040 .741 .978
str0043 .769 .978
str0039 .772 .978
str0068 .743 .978
str0195 .760 .978
str0088 .801 .978
str0064 .754 .978
str0192 .739 .978
str0089 .794 .978
str0196 .676 .978
str0041 .727 .978
str0044 .704 .978
str0045 .720 .978
str0197 .734 .978
str0191 .714 .978
str0101 .679 .978
str0145 .696 .978
str0058 .683 .978
str0013 .685 .978
str0031 .683 .978
str0091 .689 .978
str0086 .689 .978
str0067 .659 .978
str0188 .728 .978
str0116 .734 .978
str0047 .691 .978
str0055 .639 .978
str0152 .685 .978
str0085 .696 .978
str0200 .713 .978
str0038 .662 .978
str0048 .623 .978
str0159 .631 .978
str0099 .648 .978
str0032 .625 .978
str0161 .670 .978
str0140 .661 .978
str0033 .644 .978
str0162 .666 .978
str0065 .627 .978
str0020 .615 .978
str0061 .630 .978
str0090 .539 .978
str0007 .587 .978
str0142 .605 .978
str0141 .635 .978
str0160 .606 .978
str0169 .561 .978
str0054 .632 .978
str0190 .696 .978

Merujuk kepada item keseluruhan yang terdapat dalam sub skala sumber stres tugasan dan akademik pula, didapati keseluruhan item dalam sub skala ini juga memenuhi kriteria yang ditetapkan iaitu nilai loadingnya adalah sama denga atau lebih besar daripada .40 dan item-item ini boleh mengukur atau mewakili sub skala sumber stres tugasan dan akademik.


Jadual 10 : Hasil Analisis Item Bagi Sub Skala Kemudahan & Perkhidmatan

Item Pekali Korelasi Item Keseluruhan Nilai Alpha Cronbach Jika Item Disingkirkan
str0051 .678 .948
str0036 .678 .948
str0056 .714 .948
str0024 .635 .949
str0009 .627 .949
str0012 .667 .948
str0006 .534 .950
str0018 .628 .949
str0025 .646 .949
str0097 .695 .948
str0010 .639 .949
str0049 .709 .948
str0052 .639 .949
str0035 .641 .949
str0093 .663 .948
str0079 .621 .949
str0066 .637 .949
str0050 .612 .949
str0073 .680 .948
str0187 .610 .949
str0030 .530 .950
str0107 .633 .949
str0016 .550 .950
str0080 .544 .950
str0029 .583 .949
str0092 .633 .949
str0026 .476 .950
str0014 .575 .949


Hasil analisis dalam jadual 10, menunjukkan korelasi sebenar dan pekali Alpha Cronbach’s bagi komponen sumber stres kemudahan dan perkhidmatan . Dapat dilihat pada item 80 korelasi sebenar .544, jika item tersebut disingkirkan pekali Alpha Cronbach meningkat kepada .950. Ini membuktikan reliabiliti alat kajian Instrumen Stress Pelajar Universiti (ISPU) yang mengukur sumber stres adalah baik.


Jadual 10 : Hasil Analisis Item Bagi Sub Skala Peribadi

Item Pekali Korelasi Item Keseluruhan Nilai Alpha Cronbach Jika Item Disingkirkan
str0165 .726 .949
str0154 .634 .950
str0155 .642 .950
str0167 .706 .949
str0177 .639 .950
str0166 .651 .950
str0189 .637 .950
str0001 .421 .952
str0143 .695 .949
str0158 .667 .950
str0133 .764 .949
str0019 .532 .951
str0164 .631 .950
str0178 .583 .950
str0198 .657 .950
str0149 .716 .949
str0139 .664 .950
str0132 .709 .949
str0147 .662 .950
str0182 .646 .950
str0170 .672 .950
str0087 .650 .950
str0134 .699 .949
str0138 .669 .950
str0063 .524 .951
str0181 .454 .952


Merujuk kepada item keseluruhan yang terdapat dalam sub skala sumber stres peribadi, didapati keseluruhan item dalam sub skala ini memenuhi kriteria yang ditetapkan iaitu nilai loadingnya adalah sama denga atau lebih besar daripada .40. Namun begitu, dapat dilihat pada item 181 korelasi sebenar .454, jika item tersebut disingkirkan pekali Alpha Cronbach meningkat kepada .952. Ini membuktikan reliabiliti alat kajian Instrumen Stress Pelajar Universiti (ISPU) yang mengukur sumber stres adalah baik.

Jadual 10 : Hasil Analisis Item Bagi Sub Skala Pensyarah
Item Pekali Korelasi Item Keseluruhan Nilai Alpha Cronbach Jika Item Disingkirkan
str0125 .824 .948
str0122 .770 .949
str0127 .791 .948
str0123 .758 .949
str0129 .782 .948
str0128 .773 .949
str0124 .714 .950
str0108 .687 .950
str0126 .717 .950
str0130 .717 .950
str0184 .674 .950
str0120 .665 .950
str0121 .617 .951
str0111 .670 .950
str0100 .595 .951
str0112 .587 .952
str0136 .632 .951
str0148 .636 .951
str0119 .681 .950


Merujuk kepada item keseluruhan yang terdapat dalam sub skala sumber stres pensyarah, didapati keseluruhan item dalam sub skala ini memenuhi kriteria yang ditetapkan iaitu nilai loadingnya adalah sama denga atau lebih besar daripada .40. Dengan demikian item-item ini boleh mengukur atau mewakili sub skala sumber stres pensyarah.




Jadual 10 : Hasil Analisis Item Bagi Sub Skala Bahasa Pembelajaran


Item Pekali Korelasi Item Keseluruhan Nilai Alpha Cronbach Jika Item Disingkirkan
str0117 .809 .802
str0028 .706 .822
str0102 .681 .826
str0118 .669 .829
str0193 .627 .838
str0005 .389 .872


Hasil analisis dalam jadual 10, menunjukkan korelasi sebenar dan pekali Alpha Cronbach bagi komponen sumber stres bahasa pembelajaran. Dapat dilihat pada item 05 korelasi sebenar .389, jika item tersebut disingkirkan pekali Alpha Cronbach’s meningkat kepada .872. Ini membuktikan reliabiliti alat kajian Instrumen Stress Pelajar Universiti (ISPU) yang mengukur sumber stres bahasa pembelajaran masih lagi baik.


Jadual 10 : Hasil Analisis Item Bagi Sub Skala Kebersihan

Item Pekali Korelasi Item Keseluruhan Nilai Alpha Cronbach Jika Item Disingkirkan
str0151 .769 .788
str0146 .707 .805
str0183 .681 .813
str0027 .514 .854
str0144 .629 .826


Merujuk kepada item keseluruhan yang terdapat dalam sub skala sumber stres kebersihan, didapati keseluruhan item dalam sub skala ini memenuhi kriteria yang ditetapkan iaitu nilai loadingnya adalah sama denga atau lebih besar daripada .40. dengan demikian, item-item ini boleh mengukur atau mewakili sub skala sumber stres kebersihan.


Jadual 11 :Metod Kolerasi Item Keseluruhan (Total-Item dan Inter Item Correlation)

ITEM Str0009 Str00013 Str00039 Str00042 Str00046 Total ISPU
Str0009 1


Str00013
.306 1


Str00039
.216
.552 1


Str00042
.102
.219
.316 1


Str00046
.226
.399
.455
.532 1


Total ISPU
.486
.631
.632
.441
.584 1


N= 200, ** k < .001

Jadual 11 merupakan hasil penilaian analisis item melalui inter-item korealsi bagi ISPU pada lima item yang terpilih. Matrik korelasi bagi inter-item ISPU menunjukkan ukuran-ukuran ISPU mempunyai validiti yang baik. Ini boleh dibuktikan dengan hasil interkorelasi yang positif bagi semua subskala ISPU dalam bahagian masing-masing. Boleh dibuktikan bahawa korelasi diantara item yang dialami adalah positif. Daripada hasil keputusan kajian analisis lima item ISPU menunjukkan item 42 berkorelasi secara sederhana dengan item 46, manakala item 13 berkorelasi secara sederhana dengan item 39.








PERBINCANGAN

Pendahuluan
Bahagian ini akan membincangkan dan merumuskan dapatan hasil kajian secara keseluruhan yang dilakukan terhadap penilaian Instrument Stres pelajar Universiti (ISPU). Hasil dapatan kajian yang diperoleh dilihat berdasarkan kepada tujuan yang ingin dicapai dalam kajian iaitu untuk menilai tahap reliabiliti alat kajian, menilai validiti alat kajian dan menilai kualiti setiap item yang terdapat dalam alat kajian.

Sebelum melihat kepada aspek yang dikaji, berdasarkan statistik yang terdapat dalam kajian ini yang melibatkan 200 pelajar yang terlibat sebagai sampel kajian. Namun begitu merujuk kepada analisis menggunakan statistik diskriptif menunjukkan jumlah pelajar lelaki adalah seramai 38 pelajar, manakala pelajar perempuan adalah seramai 192. Peratusan bagi pelajar lelaki pula adalah 19 peratus dan 81 peratus adalah peratusan yang mewakili pelajar perempuan.

Reliabiliti
Reliabiliti bagi sesuatu alat kajian merujukan kepada ketepatan, kejituan, kestabilan dan ketekalan skor-skor yang didapati dalam satu ujian. Sesuatu ujian itu dikatakan mempunyai kebolehpercayaan jika ujian itu boleh mendapat semula keputusan yang sama pada masa yang berlainan. Metod yang digunakan untuk menguji reliabiliti Instrumen Stres Pelajar Universiti (ISPU) adalah Metod Ketekalan Dalaman Alpha Cronbach dan Split Half. Walau bagaimanapun terdapat beberapa faktor yang boleh menyebabkan sesuatu alat kajian itu mempunyai keboleh percayaan antaranya jumlah responden.

Sebelum kesemua item ISPU dikategorikan, item-item yang terdapat di dalam ISPU diuji keboleh percayaannya dengan menggunakan kaedah Alpha Cronbach dan juga Spilt-Half. Hasil penilaian realibiliti Alpha Cronbach terhadap alat kajian ini mendapati nilai keboleh percayaan ISPU ialah .991. Ini menunjukkan keboleh percayaan alat kajian ISPU berada pada aras yang tinggi iaitu melebihi .7 (Shaughnessy & Zechmeister, 2003). Manakala tahap keboleh percayaan terhadap Skala Stres Pelajar (SSS) pula bernilai .701. kedua-dua nilai yang diperoleh adalah berada pada tahap keboleh percayaan yang tinggi.

Manakala dalam penilaian realibiliti dengan menggunakan kaedah split-half yang dilakukan terhadap ISPU dan SSS pula menunjukkan nilai .958 terhadap ISPU dan .6 merupakan nilai yang diperoleh terhadap SSS. Nilai yang diperoleh daripada analisis yang dilakukan dengan menggunakan kaedah ini kepada SSS menunjukkan nilai yang diperoleh terhadap SSS ialah .6, nilai yang diperoleh tersebut agak kurang jika dibandingkan nilai yang diperoleh dengan menggunakan kaedah alpha cronbach. Kedua-dua nilai ini ditunjukkan di dalam jadual 1.

Selain pengujian reliabiliti dilakukan terhadap alat kajian ISPU dan SSS, pengujian alat kajian ini turut dilakukan terhadap aspek jantina. Melihat kepada analisis yang diperoleh daripada pengujian terhadap lelaki mendapati bahawa nilai alpha yang diperoleh adalah .990 manakala .991 adalah nilai yang diperoleh terhadap pelajar perempuan. Melihat kepada nilai ini terdapat sikit perbezaan, keadaan sedemikian mungkin disebabkan oleh bilangan pelajar perempuan yang terlibat dalam kajian ini lebih ramai jika dibandingkan dengan pelajar lelaki iaitu pelajar lelaki seramai 38 orangdan pelajar perempuan seramai 109 orang.

Melihat pula kepada nilai yang diperoleh dengan menggunakan kaedah analisis split-half, nilai yang diperoleh terhadap pelajar lelaki adalah .965 manakala .956 merupakan nilai yang terdapat pada reliabiliti pelajar perempuan. Dengan menggunakan kaedah spit-half tersebut didapati nilai yang diperolah oleh pelajar lelaki lebih tinggi jika dibandingkan dengan nilai yang diperoleh oleh pelajar perempuan. Daripada nilai yang diperoleh tersebut, kedua-dua kaedah yang digunakan menunjukkan terdapat nilai yang berbeza untuk menunjukkan nilai yang diperoleh oleh lelaki dan juga perempuan. Oleh yang demikian kedua-dua kaedah ini perlu dilakukan untuk melihat keboleh percayaan setiap pengujian daripada pelbagai sudut dan pemboleh ubah dalam kajian.


Validiti
Validiti pengukuran penting dalam menentukan keesahan atau mengenalpasti ujian itu boleh mengukur atribut yang hendak diukur. Vadiliti pengukuran juga berkaitan dengan pengertian sejauh mana ketepatan yang diperolehi daripada keputusan skor. Dalam kajian ini, validiti alat kajian Instrumen Stres Pelajar Universiti (ISPU) diuji dengan menggunakan metod analisis faktor dan metod kolerasi. Selain itu perbincangan juga melihat validiti alat kajian ISPU dengan kaedah analisis faktor atau principal component dan varimax rotation.

Selain daripada itu validiti dilakukan terhadap ISPU adalah untuk melihat faktor yang terdapat dalam ISPU. Dalam pembentukan faktor terdapat beberapa kriteria yang perlu ditentukan. Antara kriteria yang ditekankan dalam pembinaan faktor adalah Eigenvalue melebihi empat dan peratusan varians sama dengan atau lebih besar daripada 10 peratus dan nilai yang digunakan untuk menentukan item yang signifikan yang memenuhi faktor adalah .40. Berdasarkan analisis yang dilakukan terdapat sepuluh faktor yang diperoleh yang ditunjukkan dalam jadual 3. Namun begitu faktor 1 hingga 7 sahaja memenuhi kriteria pertama iaitu Eigenvalue yang melebihi empat manakala hanya faktor 1 dan 2 sahaja yang memenuhi kriteria peratusan varians sama dengan atau lebih daripada 10 peratus. Oleh yang demikian daripada pemfaktoran yang dilakukan terhadap ISPU hanya dua faktor sahaja yang menepati kriteria iaitu faktor 1 dan faktor 2.

Melihat kembali kepada faktor yang dikemukakan terdapat tujuh tema yang sesuai diberikan terhadap setiap faktor. Berdasarkan kepada faktor pertama iaitu faktor keluarga. Melihat kepada faktor ini dengan merujuk item yang terdapat di dalam ISPU didapati terdapat 50 item yang berkaitan keluarga yang menjadi sumber stres kepada pelajar. Keadaan sedemikian dapat disokong oleh kajian yang telah dilakukan oleh kajian Ooi Yoon Phaik (2002) bertujuan mengetahui punca stres di kalangan pelajar Ijazah Sarjana Muda Kejuruteraan (Kimia), Fakulti Kejuruteraan Kimia & Kejuruteraan Sumber Asli dan Ijazah Sarjana Muda Sains Pendidikan (Kimia), Fakulti Pendidikan di Universiti Teknologi Malaysia, di mana dalam kajian tersebut salah suatu faktor yang menyebabkan stres dalam kalangan pelajar berpunca daripada faktor keluarga. Stres berpunca daripada keluarga berkemungkinan seseorang pelajar itu diberi harapan yang tinggi oleh keluarga sehingga menyebabkan mereka berada dalam keadaan tertekan.

Daripada analisis faktor dilakukan tersebut, kesemua tujuh faktor yang menepati syarat tersebut diasingkan untuk diberi tema yang bersesuaian sebagai sub skala ISPU. Sepertimana faktor pertama dikatogerikan sebagai faktor keluarga manakala tugasan dan akademik mewakili faktor yang kedua. Kategori ini diberikan berdasarkan majoriti yang difokuskan di dalam item ISPU tersebut. Pemberian tema yang bersesuaian ini merupakan aspek yang penting dalam melihat sumber stres pelajar. Seperti yang dinyatakan oleh Kohn dan Frazer (1986) menyatakan pelajar universiti sering berhadapan dengan stres dalam menjalani kehidupan akibat daripada sumber stres seperti bebanan tugas yang diberikan oleh pensyarah, situasi kolej yang tertekan, masalah penyesuaian, konflik dan persaingan dalam pencapaian akademik. Oleh yang demikian, selain daripada melihat kepada aspek perbincangan dalam item ISPU pemberian tema ini juga turut disokong oleh kajian yang dilakukan oleh Kohn dan Frazer tersebut.

Melihat kepada aspek kemudahan dan perkhidmatan yang terdapat dalam subskala yang terdapat dalam ISPU pula terdapat 28 item yang berkaitan dengan aspek ini. Antara item yang terlibat adalah seperti item soalan 36, 51, dan item 56. Kemudahan dan juga perkhidmatan yang terdapat di universiti menimbulkan stres kepada pelajar mungkin disebabkan oleh kualiti perkhidmatan yang diberikan tidak memuaskan seperti layanan yang diberikan oleh kakitangan perpustakaan dan juga kemudahan internet yang lembab dan sebaginya. Seperti contoh yang di kemukakan tersebut item 36 dalam soalan menceritakan keadaan kemudahan makanan “harga makanan tidak setimpal dengan kuantiti”. Keadaan sedemikian dapat menimbulkan stres terhadap sesetengah pelajar di universiti.
Merujuk kepada faktor keempat pula diberikan tema sebagai faktor peribadi. Daripada analisis yang dibuat terdapat 26 item yang berkaitan dengan faktor peribadi. Seperti item 19 dalam ISPU “berjauhan dengan teman lelaki/wanita”, aspek sedemikian sememangnya berkaitan dengan permasalhan peribadi setiap pelajar. Permasalahan ataupun aspek sedemikian sememangnya aspek yang sering berlaku terhadap pelajar yang terlibat dalam percintaan. Stres akan wujud apabila pelajar tersebut memainkan banyak peranan dalam satu-satu masa.

Berdasarkan kepada faktor sumber stres daripada penysarah terdapat 19 item yang terdapat didalam ISPU. Faktor ini dirujuk kepada aspek tugasan dan juga ketegasan pensyarah dalam aspek penghantaran tugas dan juga aspek pemberian markah terhadap setiap penilaian. Melihat kepada aspek ini Ross, Niebling dan Heckett (1999) juga telah menjalankan kajian terhadap 100 orang pelajar kolej untuk mengenalpasti punca utama stres berdasarkan 40 situasi yang berpotensi menyumbang kepada stres. Daripada kajian yang dilakukan oleh beliau didapati bebanan tugas yang diberikan menjadi salah suatu aspek yang memberi tekanan kepada pelajar. Rentetan daripada itu, keadaan ini akan mengganggu pelaksanaan pelajar dalam aspek pencapaian akademik di pusat pengajian. Bebanan tugas ini boleh dirujuk kepada jumlah tugasan yang diberikan oleh pensyarah agak banyak. Disamping itu, bebanan tugas juga dapat dilihat kepada tarikh penghantaran tugas yang singkat. Keadaan sedemikian dapat menimbulkan stres kepada pelajar kerana mereka perlu mengimbangi aspek pembelajaran dan juga dalam melaksanakan tugas disamping membahagikan masa terhadap aktiviti-aktiviti kolej dan universiti. Aspek yang sedemikian dirujuk sebagai faktor stres yang dimunculkan oleh pensyarah dimana dengan cara pensayah memberikan tugasan dan penetapan tarikh penghataran tugasan menyukarkan pelajar untuk menguruskam masa terhadap aktiviti lain.

Di samping itu stres adalah tindakan tidak spesifik badan terhadap sebarang tuntutan misalnya, rangsangan dalaman seperti rangsangan kognitif atau rangsangan luaran seperti rangsangan persekitaran seperti suhu, kelembapan, kebisingan dan lain-lain (Hans selye,1930). Dalam masa yang sama faktor persekitaran seperti penggunaan bahasa menjadi salah satu faktor stres kepada pelajar khususnya pelajar asing yang perlu menggunakan bahasa tempatan dalam aspek pembelajaran (Bean, Deruyn, Eurelings-Bontekoe, Brockaert, & Spinhoven ,2006). Melihat kepada tema yang diberikan terhadap faktor yang keenam banyak menbincangkan aspek penggunaan Bahasa Inggeris. Keadaan ini boleh menimbulkan tekanan kepada pelajar khususnya terhadap pelajar yang lemah dalam penguasaan Bahasa Inggeris akan menimbulkan kesukaran khususnya dalam aspek pemahaman pembelajaran mereka di universiti.

Merujuk kembali kepada faktor ketujuh pula tema yang diberikan adalah berkaitan dengan kebersihan. Daripada analisis yang dikeluarkan terdapat lima item yang terlibat dalam item ISPU tersebut. Kebersihan mungkin dilihat sebagai satu faktor yang tidak memainkan peranan yang penting dalam aspek yang memberi stres kepada pelajar. Item-item yang terlibat adalah seperti 27, 144, 146, 151, dan 183. Seperti item 151 dan item 183, item ini merujuk kepada aspek sikap yang ditonjol oleh rakan sebilik yang tidak menjaga kebersihan persekitaran bilik. Keadaan ini akan menyebabkan ketidakselesaan ruang belajar dan juga mencacatkan penglihatan.

Korelasi
Manakala pengujain validiti dengan menggunakan kaedah korelasi pula adalah bertujuan untuk melihat hubungan diantara subskala secara keseluruhan skala alat kajian Instrumen Stres Pelajar Universiti (ISPU) serta pengujian ISPU terhadap Skala Stres Pelajar (SSS). Antara aspek yang dititik beratkan dalam aspek ini adalah hubungan korelasi yang postif dan juga mempunyai nilai yang signifikan terhadap aspek yang diuji.

Hasil daripada pengujian ini ditunjukkan di dalam jadual 8 dan jadual 9. Kedua-dua aspek yang diukur tersebut menunjukkan perhubungan yang signifikan dan positif walaupun mempunyai hubungan yang lemah. Daripada analisis ini item-item yang terdapat didalam ISPU dan juga SSS menunjukkan nilai yang signifikan, oleh itu ISPU dan SSS adalah mengukur aspek yang sama dan dalam masa yang sama pembinaan ISPU merupakan pembinaan yang sesuai untuk digunakan dalam mengukur sumber stres pelajar universit. Daripada aspek pemfaktoran yang dikeluarkan daripada ISPU tersebut, korelasi dilakukan terhadap setiap faktor untuk melihat perhubungan di antara setiap faktor yang dikeluarkan. Hasil korelasi antara faktor tersebut ditunjukkan didalam jadual 8.



Jadual 8 merupakan hasil penilaian validiti ISPU dengan mengunakan interkorelasi antara 7 subskala. Matrik korelasi bagi subskala ISPU menunjukkan ukuran-ukuran mempunyai validiti yang baik. Ini boleh dibuktikan dengan hasil korelasi yang positif bagi semua subskala ISPU dalam bahagian masing-masing. Validiti yang baik adalah apabila terdapat korelasi yang tinggi antara subskala yang releven yang diukur oleh interkorelasi. Ini boleh dibuktikan dengan hasil korelasi di antara semua skala adalah tinggi dan positif. Sebagai contoh hubungan antara faktor persekitaran dan keluarga iaitu .r=793, k < .01.

Melihat kepada setiap perhubungan, perhubungan antara faktor adalah berkorelasi positif. Dalam hal ini dapat disimpulkan bahawa setiap faktor yang dikeluarkan tersebut adalah berkorelasi secara positif atau setiap faktor tersebut saling berhubungan antara dengan yang lain. Oleh yang demikian faktor stres yang sering terjadi kepada faktor bukan hanya berpusat kepada satu aspek sahaja. Keadaan ini dapat dirujuk kepada kajian yang dilakukan oleh Ooi Yoon Phaik (2002) bertujuan mengetahui punca stres di kalangan pelajar Ijazah Sarjana Muda Kejuruteraan (Kimia), Fakulti Kejuruteraan Kimia & Kejuruteraan Sumber Asli dan Ijazah Sarjana Muda Sains Pendidikan (Kimia), Fakulti Pendidikan di Universiti Teknologi Malaysia. Daripada kajian tersebut didapati terdapat perhubungan signifikan antara stres dengan pencapaian akademik.

Bagi menilai hubungan di antara alat kajian Instrumen Stres Pelajar Universiti (ISPU) dan alat kajian Skala Stres Pelajar (SSS) kaedah korelasi yang digunakan turut mempunyai hubungan signifikan dan positif rendah. Jadual 9 menunjukkan hasil korelasi mempunyai hubungan positif yang lemah tetapi signifikan (r=.314, k<.01). Hubungan ini berlaku mungkin disebabkan ISPU yang dihasilkan adalah untuk mengukur dan melihat faktor stres yang dialami oleh pelajar. Manakala SSS pula adalah diwujudkan untuk melihat tahap stres yang dialami oleh setiap pelajar universiti.

Penilaian Semula Reliabiliti
Dalam pada itu, setelah faktor yang terdapat didalam ISPU diperoleh maka penilaian terhadap kebolehpercayaannya dilakukan semula untuk kali yang kedua terhadap setiap faktor yang dibentuk tersebut. Kaedah pengujian yang digunakan tersebut adalah dengan menggunakan Alpha Cronbach. Nilai reliabiliti terhadap pengujian semula ini ditunjukkan pada jadual 7, kesemua faktor yang diuji tersebut mempunyai nilai kebolehpercayaan yang tinggi dan positif iaitu diantara .849 hingga .978. daripada pengujian tersebut tema dan juga item yang terdapat dalam ISPU sesuai untuk mengukur sumber stres pelajar.

Kualiti Item
Kualiti item merupakan aspek penting dilakukan dalam melihat dan menilai sejauh mana setiap item bagi faktor yang dikeluarkan memenuhi syarat dan kehendak. Kualiti setiap item dinilai berdasarkan nilai loading yang melebihi .40. Berdasarkan jadual 10, setiap item yang dianalisis menunjukkan nilai yang menepati syarat yang dikehendaki dan juga menunjukkan nilai pekali reliabiliti yang tinggi secara keseluruhannya.

Melihat kepada jadual 11, Metod Kolerasi Item Keseluruhan (Total-Item dan Inter Item Correlation) tersebut menunjukkan setiap hubungan korelasi yang dikeluarkan adalah berkorelasi secara positif. Seperti hubungan yang terdapat antara setiap item, hubungan yang wujud adalah mempunyai hubungan yang positif untuk setiap item. Oleh yang demikian setiap item yang terdapat dalam ISPU adalah saling berkait antara satu item kepada item yang lain walaupun setiap hubungan yang wujud tersebut adalah lemah. Manakala hubungan yang wujud antara setiap item dengan jumlah keseluruhan juga berhubungan positif walaupun terdapat hubungan yang sederhana dan juga hubungan yang lemah iaitu antara .441** hingga .632**.

Berdasarkan kepada hasil kajian, keputusan yang diperoleh menunjukkan bahawa alat kajian Istrumen Stres Pelajar Universiti (ISPU) memenuhi ketiga-tiga tujuan alat kajian iaitu untuk menguji tahap reliabiliti, validiti dan kualiti item bagi ISPU.













KESIMPULAN

Pendahuluan.
Dalam bab ini, ulasan akan menerangkan rumusan kepada segala hasil kajian yang di perolehi. Terdapat empat perkara yang akan dibincangkan dalam bab ini iaitu rumusan kajian, implikasi kajian, limitasi kajian, dan saranan-saranan kepada pengkaji-pengkaji lain yang ingin menilai realibiliti dan validiti instrument stres pelajar universiti (ISPU) terutamanya di kalangan pelajar UMS (Universiti Malaysia Sabah ). Pada masa yang sama, segala pandangan serta pendapat daripada pengkaji terhadap hasil kajian juga diterangkan dalam bahagian ini.

Rumusan Kajian.
Kajian yang dibuat bertujuan untuk menilai realibiliti dan validiti Instrument Stres Pelajar Universiti (ISPU) bagi pelajar tahun tiga aliran sastera Universiti Malaysia Sabah. Kajian yang berbentuk tinjauan ini menggunakan seramai 200 orang pelajar iaitu 33 orang subjek lelaki dan 167 subjek perempuan. Antara tujuan bagi kajian ini adalah untuk menilai realibiliti dan validiti ISPU. Kajian ini juga mengkaji pengaruh atau faktor-faktor lain yang menyumbang kepada stres di kalangan pelajar universiti khususnya pelajar tahun tiga aliran sastera Universiti Malaysia Sabah.

Implikasi Kajian.
Berpandukan kepada dapatan kajian ini, dapat dikenalpasti bahawa implikasi kajian ini adalah terhadap individu iaitu para pelajar. Melalui kajian ini para pelajar mendapat kesedaran bahawa terdapat beberapa faktor atau penyumbang kepada tekanan atau stres yang mereka alami selama ini.

Keputusan kajian ini telah mendapati bahawa realibiliti alpha crobanch ISPU adalah berada pada tahap keboleh percayaan yang tinggi iaitu pada aras .958. Daripada nilai yang diperoleh tersebut, pembinaannya adalah sesuai digunakan untuk mengukur dan juga menilai faktor stres yang dialami oleh pelajar universiti. Oleh yang demikian ISPU boleh digunakan untuk melihat faktor yang menyumbang kepada stres di kalangan pelajar khususnya pelajar Universiti Malaysia Sabah.

Limitasi Kajian.
Pelbagai masalah yang telah dihadapi sepanjang menjalankan kajian ini. Antaranya seperti dalam pentadbiran soal selidik itu sendiri. Pengkaji mengalami masalah dalam memastikan kajian lepas adalah bersesuian dengan realibiliti dan validiti ISPU. Disamping itu, kajian ini hanya dihadkan kepada pelajar tahun tiga aliran sastera sahaja. Pengkaji terpaksa mengenal pasti terlebih dahulu pelajar tahun tiga aliran sastera bagi mengelakkan kesilapan memasukkan data. Selain itu terdapat juga borang soal selidik yang tidak di kembalikan. Dalam masa yang sama pengujian ini tidak melibatkan staf dan para pensyarah universiti.

Saranan Kajian
Daripada hasil dapatan kajian yang dilakukan tersebut, beberapa cadangan dapat dibuat khususnya sebagai panduan untuk memudahkan pengkaji lain dalam membuat kajian penilaian ISPU. Antara aspek yang perlu dilakukan adalah seperti meringkaskan soalan yang terdapat didalam ISPU untuk memastikan persoalan yang dikemukakan tersebut senang difahami oleh setiap subjek dalam kajian. Di samping itu, pengujian ini perlu diperluaskan kepada semua pelajar aliran sastera dan juga pelajar aliran sains untuk melihat adakah terdapat perbezaan sumber stres dalam kalangan pelajar yang berbeza aliran pengajian. Untuk memperluaskan lagi skop kajian ini, pembinaannya perlu diubahsuai agar dapat juga diukur terhadap setiap staf dan juga pensyarah universiti.

Kesimpulan
Secara kesimpulannya, dalam kajian ini mendapati realibiliti dan validiti ISPU yang menguji faktor stres di kalangan pelajar berada pada tahap tinggi dan diakui kebolehpercayaan disamping itu juga bersesuaian untuk menguji faktor stres yang dialami oleh pelajar. Dimana faktor-faktor stres ini sering menyumbang kepada kehidupan pelajar universiti khususnya pelajar tahun tiga aliran sastera Universiti Malaysia Sabah.









RUJUKAN
Anastasi, A. 1982. Psychology Testing. New York: McMillan Company.

Ferlis B. Bahari, Balan Rathakrishan & Rosnah Ismail. (2009, Jun). Sumber Stres, Strategi Daya Tindak Dan Stres Yang Dialami Pelajar Universiti. Jurnal Kemanusiaan , 46 - 62.
Jack, R.F., & Norman, E.W. (1996). How To Desingn And Evaluate Research Education. New york: McGrraw-Hill.

Kohn, J. P., and Frazer, G. H. (1986). An academic stress scale: Identification and rated importance of academic stressors. Psychological Reports, 59: 415-426.

Lahey, B.B. (2001). Psychology an Introduction. USA: McGraw Hill.

Lailawati Madlan. (2006). Pengaruh Kecerdasan Emosi Ke Atas Stres dan Masalah DisiplinPelajar. Malaysia: Sekolah Psikologi dan Kerja Sosial, Universiti Malaysia Sabah

Mazni Mustapha, Mohammad Haji-Yusuf dan Sapora Sipon. (2004). Wanita dan stres: Satu kajian ke atas sampel remaja. Proceedings of the National Stress Conference, 23 dan 24 Ogos, Pacific Sutera Hotel, Kota Kinabalu, 143-151.

McNamara, S. (2000). Stress in Young People: What’s New and What Can We Do?. New York:Continuum.

Rice, P.L. (1999). Stress and health. Pacific Grove, CA: Brooks/Cole.

Roth S, Pelcovitz D, Sunday S & et al. (2005). Disorders of Extreme Stress: The Empirical
Foundation of a Complex Adaptation to Trauma. Journal of Traumatic Stress, Vol. 18, No. 5, October 2005, pp. 389–399.

Shaughnessy, j. J, Zechmeister, E. B, & Zechmeister, J. S. 2003. Research Methods in Psychology (6th ed).

6 comments:

AHMAD RIZAL BIN MD. ISA said...

as salam tuan,
boleh saya dapatkan intrumen di atas untuk membantu saya menyediakan tugasan kelas master saya.

boleh email

ayahjannah@yahoo.com

Unknown said...

salam tuan. saya perlukan bantuan tuan. contact sy di 0192462243

Diana Soufiah said...

salam tuan.
boleh share tak instrument tersebut..
atau bagaimana cara/prosedur untuk mendapatkan instrument tersebut.
pm or emel saya. Terima Kasih Duan Keladi.
velinyunus@gmail.com

Nurul fazlinda said...

Salam tuan. Boleh saya dapatkan instrumen di atas untuk membantu saya bagi menyiapkan tugasan fyp saya .

Boleh email saya di n.fazlinda@yahoo.com

Bantuan tuan amat dihargai. Terima kasih

Nurul fazlinda said...

Salam tuan. Boleh saya dapatkan instrumen di atas untuk membantu saya bagi menyiapkan tugasan fyp saya .

Boleh email saya di n.fazlinda@yahoo.com

Bantuan tuan amat dihargai. Terima kasih

jaenelapae said...

Mohegan Sun, Foxwoods Resort Casino - JTM Hub
For decades, Foxwoods 시흥 출장마사지 Resort Casino has been a Native 아산 출장마사지 American casino on 파주 출장안마 the Qualla Boundary 부천 출장안마 in New Mexico and is the flagship property of Mohegan 태백 출장안마 Sun