Friday, May 7, 2010

SEJARAH MATEMATIK


Perkataan matematik berasal daripada perkataan Yunani (mathema), yang bemakna “sains ilmu, atau pembelajaran”.(mathematikos)bermaksud “suka belajar”. Istilah ini kini merujuk kepada sejumlah ilmu tertentu pengajian deduktif pada kuantiti, struktur, ruang,dan tukaran.
Sementara hampir semua kebudayaan menggunakan matematik asas (mengira dan mengukur), perkembangan matematik baru telah dilaporkan dalam beberapa kebudayaan dan zaman. Sebelum zaman moden dan peluasan ilmu dimerata-rata dunia, contoh-contoh tulisan pengembangan matematik baru mengancam kegemilangan pada sebahagian orang tempatan. Kebanyakan teks matematik kuno yang dapat diperolehi datang dari Mesir purba di Kerajaan Tengah sekitar 1300-1200 SM (Berlin 6619), Mesopotamia sekitar 1800 SM (Plimptom 322),dan India kuno sekitar 800-500 SM (Sulba Sutras). Semua teks menberikan perhatian pada kononnya dipanggil TeoromPythagoras, yang nampaknya pengembangan matematik terawal dan tersebar selepas arimentik dan geometri asas. Bukti pertama yang benar aktiviti matematik di China dapat ditemui pada simbol berangka pada tulang keramat, yang bertarikh kira-kira 1300 SM, sementara Disnasti Han di China purba menyumbangkan Buku Panduan Pulau Laut dan Sembilan Bab mengenai Seni Matematik dari abad ke-2 SM sehingga abad ke-2M. Yunani dan kebudayaan keyunanian mesir ,Mesopotamia dan Bandar Syracuse menambahkan ilmu matematik. Matematik Jainisme menyumbang dari abad ke-4SM sehingga abad ke-2M, sementara ahli matematik Hindu dari abad ke-5 dan ahli matematik islam dari abad ke-9 membuat penyumbangan banyak matematik.
Satu ciri menarik perhatian mengenai sejarah matematik kuno dan Zaman Pertengahan adalah pengembangan lanjut matematik mengikut dengan beberapa abad stagnasi. Mulanya di zaman pertengahan itali di abad ke-16,pengembangan matematik baru, berinteraksi dengan penemuan sainstifik baru,telah dilakukan pada tahap yang sentiasa bertambahan dan bersambungan ke hari ini.
Pada sepanjang abad ke-19, matematik menjadi semakin abstrak. Dalam abad ini, hidup salah satu ahli matematik yang terunggul, Carl Friedrich Gauss (1777-1855). Mengtepikan banyak sumbangan kepada sains, beliau memebuat kerja revolusioner tentang fungsi pembolehubah kompleks dalam bidang matematik tulen, dalam bidang geometri, serta mengenai penumpuan siri. Beliau mengemukakan buat pertama kali bukti-bukti yang memuaskan mengenai teorem asas algebra dan hokum kesalingan kuadratik. Nikolai Ivanovich Lobachevsky mengembangkan algebra bukan kalis tukar tertib. Selain daripada haluan-haluan baru dalam bidang matematik, matematik yang lebih lama memberikan asas logik yang lebih kukuh, khususnya dalam kes kalkulus, melalui karya-karya Agustin Louis Cauchy dan Karl Weierstrass.
Juga buat pertama kali, had-had matematik diperiksa dengan teliti. Niels Henrik Abel, seorang Norway, dan Evariste Galois, seorang Perancis, menbuktikan bahawa tidak terdapat sebarang kaedah algebra am untuk menyelesaikan persamaan polinomial yang melebihi empat darjah, dan ahli-ahli matematik abad ke-19yang lain mempegunakan ini untuk mambuktikan bahawa tepi lurus dan kompas pada dirinya tidaklah mencukupi untuk menbahagikan tiga sama sudut sembaranga, untuk membina tepi kubus yang tertentu, atau untuk membina segi empat sama yang sama keluasannya dengan sesuatu bulatan yang tertentu. Ahli-ahli matematik telah gagal dalam percubaan mereka untuk menyelesaikan masalah-masalah ini sejak masa Yunani kuno.
Penyelidik Abel dan Galois tentang penyelesaian pelbagai persamaan polinomial menyediakan persedian asas untuk mengembangkan dengan lebih lanjut teori kumpulan dan bidang-bidang algebra abstraks yang berkaitan. Pada abad ke-20, para ahli fizik dan ahli sains yang lain telah memperlihatkan teori kumpulan sebagai cara yang ideal untuk mengkaji simetri.
Abad ke-19 juga menperlihatkan pengasaan persatuan-persatuan matematik yang pertama, Persatuan Matematik London pada tahun 1865, Societe Mathematique de France pada tahun 1872, Circolo Mathematico di Palermo pada tahun 1884, Persatuan Matematik Edinburg pada tahun 1864, dan Persatuan Matematik Amerika pada tahun 1888.
Sebelum abad ke-20, bilangan ahli matematik yang kreatif di dunia pada mana-mana satu masa adalah terhad. Kebanyakan kalinya, ahli-ahli matematik dilahirkan dalam kekayaan, umpamanya Napier, atau disokong oleh penaung-penaung kaya, umpamanya Fourier, atau di sekolah tinggi seperti dalam kes Lobachevsky. Niels Herik Abel yang tidak dapat perkejaan, maut akibat batuk kering.
Matematik Greek dianggap dimulakan oleh Thales 624-546SM dan Pythagoras 582-507BC walaupun takat pengaruh mereka masih dipertikaikan. Mereka mungkin dipengaruhi oleh idea-idea Mesir,Mesopotamia, dan India. Thales menggunakan geometri untuk menyelesaikan masalah-masalah seperti mengira ketinggian pyramid jarak kapal dari pantai . Menurut ulasan Proclus tentang Euclid,Phythagoras mengemukakan teorem Phythagorus dan membina tigaan Phythagorus melalui algebra. Adalah diakui secara umum bahawa matematik Greek berbeza dengan matematik jiran-jirannya dari segi desakannya terhadap bukti-bukti aksioman.
Ahli-ahli matematik Greek dan keyunanian merupakan orang-orang pertama bukan sahaja untuk memberi bukti kepada nisbah (hasil usaha para penyokong Phytagorus),tetapi juga untuk mengembangkan kaedah menerusi habisan ,serta saringan Eratosthenes untuk menentukan nombor perdana. Mereka menggunakan kaedah ad hoc untuk membina sebuah bulatan atau elips dan mangembangkan sebuah teori kon yang menyeluruh, mereka mengambil banyak formula yang berbagai untuk keluasan dan isipadu, dan menyimpulkan kaedah-kaedah untuk mengasingkan formula yang betul daripada yang salah serta menghasilkan formula-formula am.
Bukti-bukti abstrak tercatat yang pertama adalah dalam bahasa Greek, dan semua kajian logic yang masih wujud berasal daripada kaedah-kaedah yang disediakan oleh Aristotle. Dalam karyanya, unsure-unsur, Euclid menulis sebuah buku yang telah dipergunakan sebagai buku teks matematik di seluruh Eropah, Timur Dekat, dan Afrika Utara selama hamper 2000 tahun. Selain daripada teorom-teorem geometri yang biasa seperti teorem phytagorus, unsure-unsur merangkumi suatu bukti yang menunjukkan bahawa punca kuasa dua adalah suatu nisbah, dan bilangan nombor perdana adalah tidak terhingga.
Sesetengah cendikawan mengatakan bahawa Archimedes (287-212SM) dari Syracuse ialah ahli matematik Greek yang terunggul, jika bukan ahli matematik yang terunggul di seluruh dunia sehingga masa ini. Menurut Plutarch, Archimedes dilembing oleh seorang askar Rom semasa menulis formula-formula matematik pada debu ketika berumur 75 tahun. Masyarakat Rom tidak meninggalkan banyak bukti tentang minat mereka terhadap matematik tulen.














MATEMATIK KLASIK CINA (400-1300)

Zu Chongzhi abad ke-5 dari Dinasti Selatan dan Utara menghitung nilai hingga tujuh tempat perpuluhan yang merupakan nilai yang paling tepat selama hampir 1000 tahun.
Selama 1000 tahun yang menyusul dinasti Han, mulai dari dinasti Tang sehingga dinasti Song matematik Cina berkembang maju ketika zaman matematik Eropah masih belum,wujud. Perkembangan-perkembangan yang mula-mulanya dibuat di Cina dan hanya kemudian diketahui di dunia Barat,termasuk nombor negatif, teorem bionomial, kaedah-kaedah matriks untuk menyelesaikan system persamaan linear dan teorem baki Cina.
Orang Cina juga mengembangkan segi tiga Pascal dan peraturan tiga lama sebelum ia dkenali di Eropah.
Walaupun selepas matatik Eropah mula bekembang maju semasa Zaman Perbaharuan Eopah, matematik Eropah dan Cina merupakan dua tradisi yang berlainan, dengan keluaran matematik Cina yang pentig mengalami kemerosotan sehingga para mubaligh Jesuit membawa idea-idea matematik ulangalik antara kedua-dua budaya itu dari abad ke-16 hingga abad ke-18




AHLI MATEMATIK CINA KUNO

Mulanya dari zaman Shang (1500-1027 SM), extant terawal matematik Cina mengandungi nombor-nombor yang dituliskan pada kerang kura-kura. Nombor-nombor ini menggunakan system perpuluhan, supaya nombo 123 dituliskan (dari atas ke bawah ) sebagai lambang untuk 1 diikuti oleh angkanya untuk seratus, kemudian angkanya untuk 2 diikuti oleh angka untuk sepuluh, akhinya angka untuk 3. Ini adalah system bilangan yang termaju di dunia dan menbenarkan pengiraan diangkutkan pada suan pan atau sempoa Cina. Tarikh penciptaan suan pan tidak tentu, tetapi rujukan terawal adalah pada AD190 pada Supplementary Notes on the Art Figures yang ditulis oleh Xu Yue. Suan pan sudah tentu digunakan lebih awal dari tarikh ini.
Di China, pada 212 SM,Maharaja Qin Shi Huang (Qin Huang-ti) mengarahkan bahawa semua buku tersebut dibakar. Sedangkan arahan ini tidak dituruti dengan secara besar, sebagai akibatnya sedikit yang diketahui dengan tentu mengenai matematik Cina kuno. Dari Diinasti Zhou, karya matematik yang terlama yang telah diselamatkan dari pembakaran buku adalah Ching, yang menggurkan 64 pilih atur sebuah garis pejal atau putus-putus untuk tujuan berfalsafah.
Selepas tempoh pembakaran buku tersebut, Dinasti Han (206 BC-AD221)menghasilkan karya matematik yang dianggap berkembang pada karya-karya yang hilang sekarang. Yang terpenting dari kesemuanya adalah Sembilan Bab pada Kesenian Matematik. Ia mengandungi masalah 246 perkataan, termasuk pertanian, perniagaan dan kejuruteraan dan termasuk bahan pada segi tiga kanan dan

























RUJUKAN
http://www.google.com.my
http://www.sejarah matematik.com
http://ms.wikipedia.org/wiki/sejarah_matematik
Eves, Howard. 1983. An Introduction to the History of mathematics, 6 ed.philadephia: Sauder College Publishing

No comments: